Projekt ZWIRN sa umiestnil v prestížnej súťaži Cena Dušana Jurkoviča
Menu
Naše projekty
Pandémia zrejme natrvalo zmenila spôsob, akým chcú ľudia pracovať, a tým aj nároky na firemné priestory. Podľa Petra Forssella, viceprezidenta spoločnosti YIT pre podnikateľské priestory, musia firmy zásadne zmeniť svoje priestory alebo si nájsť nové, aby prilákali ľudí späť do práce a dokázali prilákať aj nové talenty. V rozhovore nám priblížil, ako sa zmenili aj požiadavky na kvalitu lokality a okolia pracovísk, vyjadril svoj pohľad na náš projekt ZWIRN a priblížil nám aj trendy v projektoch vo Fínsku.
Peter Forssell, Senior viceprezident pre podnikateľské priestory Forssell má za sebou 25-ročnú kariéru vo fínskej developerskej spoločnosti YIT. Od pozície projektového inžiniera prešiel postupne do oblasti predaja a v posledných ôsmich rokoch má na starosti vo YIT segment kancelárií a priestorov pre podnikanie v strednej a východnej Európe. |
Čo by mali robiť firmy, aby pritiahli ľudí späť do práce a zaujali aj nové talenty?
Z môjho pozorovania v rámci viacerých krajín, v ktorých ako YIT pôsobíme, sú kľúčové dva faktory. Firmy by nemali zabúdať, že pandémia ešte úplne neskončila a zamestnanci očakávajú, že im zamestnávateľ vo firemných priestoroch ponúkne bezpečný spôsob práce. To je úplný základ. Avšak rozhodujúca je nadstavba, a tou je prostredie, ktoré podporuje kontakt s kolegami. Ľudia vo všeobecnosti potrebujú sociálny kontakt a posledné dva roky im ho výrazne zredukovali. Navyše, skúsenosti ukazujú, že zamestnanci bez dlhodobého priameho kontaktu s kolegami vo firme postupne strácajú naviazanie na svoje pracovné tímy. Ľudia sa teda chcú vrátiť do práce, ale potrebujú od firmy podporu v podobe priestorov, ktoré sú na to prispôsobené.
Aké zmeny radíte urobiť, aby firemné priestory podporovali návrat do kancelárií?
Kým pred pandémiou sa veľa hovorilo o ergonómii pracovného miesta, čiže kvalite sedenia či nastavenia pracovného stola, dnes ľudia navyše očakávajú prostredie, v ktorom sa dobre vedie small talk s kolegami či rozpráva voľne o živote. Zamestnanci si úplne inak ako doteraz cenia možnosť preberať s kolegami všetky možné pracovné aj mimopracovné témy a veľmi kvitujú, keď si môžu obnoviť a udržať svoju sociálnu sieť kontaktov, o ktorú počas pandémie na dlhší čas prišli. To znamená, že firmy by mali upraviť svoje priestory alebo hľadať nový prenájom, v ktorom bude dostatok miest na diskusiu pri obede či káve a kde budú môcť ľudia aj nerušene relaxovať aspoň pár minút počas dňa. Je totiž veľký predpoklad, že sociálny kontakt a stretávanie sa nie sú len prechodné kritériá, ale pôjde o zásadný motivátor pri výbere zamestmávateľa na dlhé obdobie, v ktorom bude dominovať hybridný spôsob práce.
Akú rolu hrá technologické vybavenie firemných priestorov?
Firemné priestory by mali byť celkovo vystavané oveľa flexibilnejšie, ako tomu bolo doteraz. To znamená, že by vedenie firmy malo byť pripravené na rôzne scenáre z hľadiska funkčnosti a usporiadania priestorov.
Medzi dôležité benefity pre zamestnancov určite patrí aj životný komfort, ktorý im pracovný priestor zaisťuje. Firemné priestory by napríklad mali byť technologicky modernejšie ako byty a domy zamestnancov. Zásadným benefitom pracovného miesta bude do budúcnosti určite klimatizácia. Mnohí ľudia klimatizáciu doma nemajú alebo ju budú používať menej v dôsledku drahších energií, kým v práci pôjde o štandard pre zvládanie vysokých teplôt. Samozrejme, popritom stále platí, že moderný kancelársky priestor má byť nielen funkčný, ale aj vizuálne zaujímavý, farebný a s dostatkom zelene v priestoroch. A prirodzene s vybavením vysokej kvality od stoličky a stola až po špičkový kávovar, ktorý zamestnanec doma nemá.
Mnoho firiem fungovalo systémom open space a dnes zisťujú, že už nevyhovuje. Čo sa dá robiť v tomto prípade?
Samotný open space nikdy nebol riešením pre zamestnancov. Jeho význam podľa môjho do budúcnosti výrazne klesne. Avšak aj takýto priestor sa dá zmeniť. Cieľom je vyhradiť väčšiu časť priestorov na stretávanie a debatu medzi kolegami a menšiu časť na individuálnu prácu. Oddelením oboch častí sa odstráni najväčší nedostatok open space – výrazný hluk, ktorý rušil všetkých.
Avšak nie každý priestor sa dá takto upraviť. Ak firma rozmýšľa nad zmenou, je dobré začať úvahou, koľko metrov štvorcových vlastne potrebuje. Pred pandémiou plánovali mnohé firmy jedno pracovné miesto pre 1,3 až 1,5 osôb kvôli práci časti ľudí u klienta. Do budúcnosti sa tento faktor posunie na 1,6 až 1,8 osoby na jedno miesto, čiže v typickom office bude menej pracovných miest. Ale súčasne treba v priestoroch naplánovať oveľa viac miestností na stretnutia. A to od väčších pre tímové meetingy cez menšie pre diskusiu vo dvojici až po takzvané telefónne búdky, v ktorých sa kolegovia nebudú navzájom rušiť pri telefonovaní.
Veľmi dôležité je vyberať si priestory podľa lokality. Ak nesídlite v centre mesta, je veľmi dôležitá kvalita a rozmanitosť stravovania v okolí a takisto aj dostatok kaviarní alebo park v tesnej blízkosti pre krátke posedenie na čerstvom vzduchu počas dňa. Rovnako je podstatná verejná doprava a možnosti pre ľudí, ktorí chodia do práce peši či na bicykli. Najmä mladí ľudia si vyberajú stále viac zamestnanie podľa ESG kritérií. Zo skúsenosti sú toto zásadné faktory, podľa ktorých sa ľudia vracajú do firiem alebo hľadajú nového zamestnávateľa. A ak má firma vlastné priestory alebo o ich kúpe uvažuje, sú ESG parametre dôležité pre udržanie ich hodnoty.
V Bratislave vyrastá nová štvrť ZWIRN s kombináciou bývania, kancelárskych priestorov, služieb a zelených priestranstiev. Ide o model, ktorý firmám môže pomôcť prilákať talentovaných ľudí?
Obytná štvrť, v ktorej sú začlenené priestory na prácu, presne zodpovedá dnešným nárokom. ZWIRN v sebe zahŕňa dokonca kancelárske priestory pre rozličné typy firiem. Pradiareň 1900 je reprezentatívna budova v zrekonštruovaných historických priestoroch, ktorá svojim charakterom očaruje klientov aj zamestnancov. ZWIRN Office je A-čková budova s výborným dopravným napojením, ktorá je celoeurópsky unikátna v tom, že si v nej firmy môžu variabilne vyskladať a kúpiť vlastné priestory. To znamená pre firmy kancelárie už od 30 m2, bezpečné podnikanie – keďže ich z priestorov nikto nikdy nevyhodí – a zároveň príležitosť na investíciu. Pre menšie firmy poskytujúce služby je výhodou veľký pohyb ľudí a dostupnosť verejnou dopravou, väčšie firmy si môžu kúpiť napríklad celé poschodie a nadizajnovať ho úplne odlišne od zvyšku budovy.
Vedeli by ste uviesť príklady podobných kombinovaných projektov vo Fínsku, v ktorom pôsobí YIT?
V Helsinkách je príkladom projektu, ktorý výborne prepája bývanie, prácu a služby, starší projekt Tripla. V tomto prípade mali architekti pri návrhu voľné ruky, keďže projekt vyrastal na zelenej lúke. Zaujímavým je nový projekt Maistraatinportti, čo je prestavba kancelárskej budovy z roku 1990 s výrobnou polohou blízkou metra. Jeho výhodou je, že začína až teraz a architekti v návrhu mali možnosť zohľadniť všetky skúsenosti z pandémie a post-covidovej zmeny kritérií, ktoré ľudia požadujú a pravdepodobne ešte dlhé roky budú požadovať od pracovných priestorov.
YIT prišla vo Fínsku s konceptom Workery+, ktorý reaguje na meniace sa potreby firiem. Čím sa líši od coworkingu?
Náš koncept umožňuje podnikateľom začať z nuly a postupne expandovať, pričom nemusia riešiť priestory. Podľa úrovne členstva môžu využívať také priestory, ktoré momentálne potrebujú podľa počtu zamestnancov. Od klasického coworkingu sa odlišujeme v tom, že členstvo umožňuje firmám využívať priestory v rôznych častiach mesta podľa toho, kam to ich zamestnanci práve majú najbližšie alebo kde realizujú projekt pre klienta. K tomu majú k dispozícii priestory na stretnutia a všetky možné zdieľané služby od kuchynky a kaviarne cez relax zóny až po štúdio na výrobu podcastov a webcastov. Je to koncept, ktorý chceme postupne exportovať do ďalších krajín, v ktorých pôsobí YIT.