• Tipy, triky, návody
  • 15.10.2017
  • 2727 pozretí

Kde stráviť babie leto? Päť najkrajších miest v okolí Dúbravky, ktoré rozhodne stoja za to

Dni sa skracujú, noci predlžujú a chladné rána nám dávajú zreteľne pocítiť, že leto je preč. My sa však tešíme, veď prichádza najkrajšie a najfarebnejšie obdobie roka! A zároveň ideálny čas vyraziť na výlety do prírody. Pýtate sa kam? Povieme vám.

Dúbravka je skutočne malý unikát. Je jednou z najzelenších častí mesta a vďaka jedinečnej polohe je najvyhľadávanejšou štvrťou najmä u ľudí, ktorí túžia po športovom vyžití, či u mladých rodín. Veď povedzte, kde inde by ste našli v dosahu 10 minút Malé Karpaty, Devínsku Kobylu, sútok Moravy a Dunaja, cyklistické chodníčky, studničky, srnky – skrátka život. V našom ďalšom článku vám prinášame tipy na najkrajšie výlety v okolí Dúbravky.

Na skok do prírody

Ak vám zostal nedeľný obed zo soboty a celodenné upratovanie nie je na programe, určite vyrazte na výlet. Vybrali sme pre vás miesta, ktoré sú veľmi ľahko prístupné zo všetkých častí Dúbravky a nezaberú vám viac ako dve či tri hodiny. Zvládnete ich dokonca aj s vašimi najmenšími ratolesťami.

Biele skaly

Čarovné miesto v Dúbravke, o ktorom veľa ľudí stále ani nechyruje, a to je dobre. Toto tajné miesto nie je nijako značené a trafiť správnu odbočku na prvýkrát je takmer nemožné. Nebojte sa,  my vám ale poradíme. Ak sa chcete čo najrýchlejšie dostať na Biele skaly, začnite na Dúbravskej Hlavici.

Či už využijete strmú asfaltku alebo si to vyšliapete po žltej cez starú Dúbravku, všetky cesty vedú na Dúbravskú Hlavicu. Pokračujte hore po asfaltke okolo rampy a vydajte sa odbočkou doprava pri tretej studničke. Pokračujte po lesnej cestičke asi 10 minút a tesne pred strmým stúpaním zahnite prudko doprava. Ak sa budete pozorne dívať, zbadáte úzky chodníček, ktorý pokračuje smerom dole do rokliny. O pár minút sa vám naskytne úchvatný pohľad.

Táto kamenná roklina dlhé roky slúžila ako miesto stretávania sa miestnych trampov a práve tí na Bielych skalách vybudovali krásne drevené totemy. Oddýchnuť si môžete na drevených lavičkách, kde sa môžete posilniť zbaleným proviantom.  A ak ste si pribalili špekáčiky alebo slaninku, opekačku v takomto parádnom prostredí si naozaj užijete.

Devínska Kobyla

Ak si chcete výlet trošku predĺžiť, vráťte sa z Bielych Skál naspäť na asfaltku a pokračujte hore až k bývalej vojenskej základni. Tesne pred vstupnou bránou, ktorú spoznáte už len na základe jej pozostatkov, zabočte doprava na chodníček značený červenou značkou. Ten vás spoľahlivo dovedie až na vrch Devínskej Kobyly, obľúbeného miesta turistov, ale aj cyklistov. Na stúpanie do kopca a nabraté výškové metre určite zabudnete hneď, ako sa pred vami rozprestrie nádherný výhľad na Devín, Moravu, Dunaj a rakúske pohraničie.

Devínska Kobyla, s nadmorskou výškou 514 metrov patrí k najzápadnejšej časti slovenských Malých Karpát. Jej západný svah je od roku 1964 vyhlásený za chránenú prírodnú rezerváciu, a to aj vďaka svojej špecifickej faune a flóre. Jednou zo zaujímavostí v tejto oblasti je aj pieskový odkryv na vrchu Sandberg, ktorý je významnou paleontologickou lokalitou.

Naloďte sa, prosím

Ak máte v DNA zakódované dobrodružstvo a objavovanie, nasledujúci tip bude pre vás ako stvorený. Nafúknite čln alebo paddleboard, nahoďte boardšortky a nezabudnite pribaliť plávaciu vestu. Najbližšie poobedie totiž strávite na vode.

Splav Moravy

Rieka Morava pramení na severnej Morave a na dolnom toku tvorí prirodzenú hranicu medzi Českom a Slovenskom, no aj medzi Rakúskom a Slovenskom v celkovej dĺžke 114 km. Na území Bratislavy, priamo pod hradom Devín, sa potom vlieva do Dunaja.

Naša trasa začína v Devínskej Novej Vsi, konkrétne pri Bufete u starého bicykla. Hneď za bufetom nájdete opustený vojenský bunker, pri ktorom môžete pokojne zaparkovať. Keďže splav začína na jednom mieste a končí na mieste druhom, je potrebná príprava ešte pred začatím samotného splavu. Odporúčame preto vyraziť na dvoch autách pričom jedným sa odveziete na miesto štartu a druhé  necháte priamo pod hradom Devín.

Po photoshootingu na streche bunkra nafúkajte paddleboardy a vyrazte úzkym chodníčkom, ktorý vedie cez pole až ku brehu Moravy. Kúsok vľavo nájdete ideálne miesto s kameňmi, kde môžete nasadnúť a začať pádlovať. Približne desaťkilometrová trasa vám aj pri lenivom pádlovaní zaberie nanajvýš dve hodiny, no zážitky a výhľady vám zostanú navždy. Počas splavu narazíte na rôzne zákutia a odbočky, labute, ostrovčeky, pozostatky opevnení, ktoré tvorili v povojnovom období neprechodné hranice, či optimistických rybárov snažiacich sa uloviť si večeru. Za pozornosť stojí  Most Chucka Norrisa, ktorý sa hemží cyklistami smerujúcimi na rakúsku stranu.

Najväčším zadosťučinením je ale záver celého splavu, kedy sa ocitnete priamo pod hradom Devín na sútoku Moravy a Dunaja. Povedzme si úprimne, kto z vás sa už díval na Devín z tejto perspektívy? Dávajte si však pozor, ešte pred sútokom sa držte pri ľavom brehu a nájdete schodíky, ktoré vedú hore priamo pod Devín.

Po stopách karpatských cyklotrás

Ak ste náruživý bajker, okamžite sa pobaľte a presťahujte do Dúbravky. V Bratislave azda neexistuje lepšie miesto pre začiatok bajkového výjazdu. Či už sa vydáte smerom na Devínsku Kobylu alebo opačne do Malých Karpát, lesy plné trailov máte skutočne na dosah ruky, ehhhm, nohy.

Malý Slavín

V južnej časti Malých Karpát, v centrálnej časti Bratislavského lesoparku, medzi Mariankou a Račou sa nachádza upravený areál dvoch prístreškov, besiedky a ohniska. Celý areál leží v hustej sieti turistických značkovaných trás a je prístupný z viacerých smerov. Pravidelne sa tu stretávajú rodiny s deťmi, cyklisti či peší turisti.

Ak sa chcete dostať na Malý Slavín rýchlo a efektívne, vyrazte z Dúbravky cez Harmincovu smerom hore na Lamač a rozbitou štrkovou cestou okolo nechválne známej nemocnice Rázsochy až na začiatok stúpania na Kačín. Tu radíme ľahký prevod a využívame všetku energiu, pretože stúpanie po asfaltke smerom na Kačín dá naozaj zabrať. Asi po pol hodinke dorazíte na Kačín, kde sa pred vami rozprestiera krásna lúka a vybudovaný areál s ohniskami, posedením či detským ihriskom. Nezabudnite ani na najnovšiu atrakciu – dom na strome. Z Kačína pokračujte ďalej smerom hore po asfaltke, kde si opäť vychutnáte strmé stúpanie, no len pár stoviek metrov. Ďalej to už pôjde iba z kopca. Po chvíli narazíte na značenie – ocitli ste sa presne v polovici najznámejšieho karpatského singletracku Cerova dráha. Vydajte sa teda doľava a tento zábavný single trail vás dovedie až na Malý Slavín.

Pajštún

Ak vám ešte zostalo dosť energie, môžete si výjazd predĺžiť. Z Malého Slavína sa vydajte smerom hore po značenej cestičke až na Biely Kríž. Nebude to zadarmo, ale odmenou vám budú geniálne kapustové pagáče alebo guláš v bufete Včelín. Z Bieleho kríža sa potom môžete vydať smerom na Stupavu a po pár kilometroch odbočiť smerom na hvezdáreň, ktorá vám poskytne výhľad na okolité kopce. Za ňou už nasleduje rýchly zjazd až ku kameňolomu, kde odbočíte na červenú turistickú značku okolo zrúcaniny hradu Biely Kameň a lesná cestička vás povedie nahor. Po pár stovkách metrov sa ocitnete na hrebeni vedúcom priamo k hradu.

Zrúcanina hradu Pajštún patrí už dlhé roky k najvyhľadávanejším výletným miestam pri Bratislave.

Nachádza sa na juhozápadnej strane pohoria Malé Karpaty vo výške 486 metrov. Postavili ho v druhej polovici 13. storočia a slúžil ako kráľovský hrad. Počas svojej existencie bol veľakrát prestavaný. Ubránil sa tureckým nájazdom, no podľahol inému dobyvateľovi. V roku 1810 ho vypálili napoleonské vojská. Odvtedy hrad chátra, čoho výsledkom je aj jeho súčasná podoba. Zaujímavosťou hradu Pajštún sú levie hlavy. Pôvodne ich bolo deväť, dnes už však môžeme vidieť len šesť. Ak si ich všimnete pozorne, zistíte, že každá má iný výraz tváre.