• Technológie & Dizajn
  • 1.7.2014
  • 726 pozretí

Ako sme kupovali byty v minulosti a ako dnes?

Ako sme kupovali byty v minulosti a ako dnes?
Ako sme kupovali byty v minulosti a ako dnes?

Pri voľbe bývania sme v súčasnosti oveľa náročnejší, sme viac vzdelaní v oblasti obchodovania s nehnuteľnosťami a zároveň máme viac možností kontroly kvality a poradenstva, ako v predkrízových časoch, teda pred rokom 2008. Máme na výber široké možnosti v rámci lokality, veľkostnej kategórie, dispozičného riešenia, kvality i ceny.

V predkrízových časoch boli populárne väčšie kategórie bytov, tzn. 4 – a 5-izbové byty, či mezonety. Samozrejme nástupom krízy sa stali veľké byty vďaka vysokej cene nepredajné a v nových projektoch ich developeri radšej neriešili, keď tak vo veľmi obmedzenom počte. V kríze sa populárnymi sa stávajú nízkometrážne, tzv. štartovacie byty. Vďaka malým výmerám a nižším nákladom na realizáciu sú aj konečné ceny týchto malých bytov na prijateľnej úrovni, čo samozrejme vyvoláva veľký záujem hlavne u mladých ľudí.

zdroj: YIT Home

Čo kupujeme najradšej v súčasnosti?

Sú to prevažne byty v menších projektoch, často s ponukou do 50 bytov, pričom aj ich výmera a skladba je orientovaná na menšiu veľkosť. Vo vybraných lokalitách a projektoch sa však v posledných dvoch rokoch stali opäť populárne veľké byty (najmä s terasami a výhľadom) a vďaka jedinečnosti si aj veľmi rýchlo nachádzajú svojich majiteľov. Cena však zostáva stále citlivou témou.

Zmenilo sa aj prevedenie ponúkaných bytov. Kým pred rokom 2009 sme boli zvyknutí na výber zo širokej škály štandardného prevedenia bytov s bohatými možnosťami zmien na ktoré sa dokonca špecializovali klientské centrá, dnes nás najviac zaujíma stredný štandard, avšak v kvalitnom prevedení.

Aj cena sa pohla smerom k lepšiemu. Priemerná cena nových bytov klesla z hodnoty približne 2 080 EUR/m2 bez DPH na aktuálnu priemernú cenu 1 800 EUR/m2 bez DPH.

 

Poučenie z krízy

Kríza nás ale v niečom poučila. Začali sme nedôverovať v rozostavané projekty a viac sa zaujímať o tie dokončené, predaj z papiera prakticky zmizol. Časom si nás získali projekty, ktoré badateľne napredujú vo výstavbe.

Aj stavitelia nových projektov reagujú inak. Do predaja sa púšťajú až v momente vydania stavebného povolenia a predpredaj s výhodnejšími cenami rozbiehajú až súbežne so začiatkom výstavby. Výsledkom je okrem kvalitného produktu, reálne nastavená cena, čo sa v konečnom dôsledku odzrkadľuje na úspešnom predaji.