• Technológie & Dizajn
  • 25.3.2019
  • 2908 pozretí

Zabudnite na home office. Je tu workhome – práca v kanceláriách, ktoré vyzerajú ako vaša obývačka

Zabudnite na home office. Je tu workhome – práca v kanceláriách, ktoré vyzerajú ako vaša obývačka
Zabudnite na home office. Je tu workhome – práca v kanceláriách, ktoré vyzerajú ako vaša obývačka

Home office? Nič nové. Na Slovensku tento benefit patrí podľa portálu Profesia.sk medzi najobľúbenejšie nefinančné pracovné benefity. Pomaly sa však objavuje nový trend. Kancelárie, ktoré pripomínajú domov alebo v bezprostrednej blízkosti poskytujú všetko, čo vaša obývačka. Novým trendom je „workhome“.

 

V kanceláriách nám to stále páli najlepšie

Poľudšťovanie kancelárií je trend, ktorý spopularizovali veľké technologické firmy na začiatku milénia. Rozmach technológií, ktoré umožnili výmenu informácií, internetové telefonovanie a digitálnu kolaboráciu, zase umožnil ľuďom pracovať z domu.

Niektoré firmy si od toho sľubovali úspory na ploche kancelárskych priestorov a prevádzkových nákladoch. „Už je však jasné, že z dlhodobého hľadiska je pre firmy aj jednotlivcov spoliehať sa iba na home office neudržateľné riešenie, dokonca škodlivé. Napríklad spoločnosť IBM na začiatku roka 2017 vyhlásila globálny odklon od svojej home office politiky a vyzvala zamestnancov vrátiť sa do sídiel firmy,“ hovorí pracovná psychologička a zakladateľka Collective Kristína Pomothy. Nejde pritom podľa nej o snahu zvýšiť kontrolu nad zamestnancami, aspoň nie tak priamočiaro. Práca z domu totiž môže byť produktívnejšia – podľa experimentu tímu Nicholasa Blooma zo Standfordu až o 13 %. Kancelárie sú stále lepším miestom na vymýšľanie nových nápadov. „Izolácia v domovoch je síce vhodná pre určitý typ kreatívnej práce, po čase však nemôžete tvoriť nové veci osamote, musíte ich konfrontovať s kolegami a trhom,“ vysvetľuje K. Pomothy. Workhome je teda odpoveďou na to, ako skĺbiť výhodu produktívneho a zdravšieho domáceho prostredia s kreatívnym kancelárskym.

 

Ako urobiť z kancelárie druhý domov

Možností je viac. Nie každá firma preto musí nakupovať gauče a vešať po zasadačkách hojdacie siete. „Naplánovať kanceláriu, ktorá vyhovuje každému zamestnancovi je takmer nemožné, ale čoraz jednoduchšie je naplánovať kanceláriu tak, aby bola atraktívnym a pohodlným miestom na stretávanie sa, ako aj vhodným miestom na produktívnu samostatnú prácu,“ vysvetľuje K. Pomothy. Jednou z možností, na ktoré už myslia aj developeri pri plánovaní komerčných budov, sú preto flexibilné kancelárie. Tie umožňujú kancelárie meniť, posúvať priečky a tak vytvárať dodatočné zákutia na rozhovory, pri vyšších stropoch dokonca pridávať poschodia, čím vznikajú kancelárske mezonety. V Bratislave tak naša spoločnosť uvažuje pri obnove historickej budovy Pradiarne. Mezonety jej umožní bývalý industriálny pôvod budovy a nadštandardná výška poschodí. „Priestory budú samy o sebe flexibilné, modifikovateľné tak, aby si ich mohla firma prispôsobiť. Budúci nájomcovia Pradiarne ale získajú aj možnosti, ktoré im poskytne celá štvrť ZWIRN, služby aj jej spoločenský, komunitný charakter,“ hovorí projektová manažérka YIT Slovakia Stanislava Paulíková.

Ako zaviesť koncept workhome vo firme
 

· Rozmýšľajte nad kanceláriou ako nad miestom na stretávanie, vytvorte pohodlné kolaboratívne „hniezda“ namiesto sterilných zasadačiek

· Kanceláriu vybavte tak, aby sa dala flexibilne meniť podľa potrieb – zásteny a posuvné priečky umožnia meniť usporiadanie celých miestností, stoly a zariadenie by sa mali dať jednoducho premiestňovať

· Za domov alebo prácu by sme podľa urbanistov mali považovať celú štvrť, v ktorej bývame alebo pracujeme – ak rozmýšľate nad novou kanceláriou, zvážte aj, čo vám ponúka jej okolie

 

Koncept zmiešaných štvrtí vyzdvihol v máji minulého roka pri návšteve Bratislavy aj náš kolega, fínsky urban dizajnér Juha Kostianen. V jeho ponímaní by sa za domov dali považovať celé mikroúzemia, kde je človek zároveň rezidentom aj zamestnancom. „Nemali by byť štvrte, v ktorých sa býva, a štvrte, v ktorých sa pracuje. Pretože potom máte logicky z tej prvej odliv ľudí ráno, keď všetci idú do práce a do školy. Prídu do inej štvrte, ktorá sa však zase večer vyprázdni, keď sa všetci vracajú domov. Moderný pohľad na mesto je iný. Práca, školy, bývanie a ďalšie služby by mali byť dostupné všade. Okrem dostupnosti je takého riešenie aj viac ekologické a udržateľné,“ povedal v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Luka Birsa, spoluzakladateľ slovinskej technologickej spoločnosti Visionect, pre portál Futureofeverything.io zašiel ešte ďalej. Kancelária budúcnosti podľa neho úplne splynie s verejným priestorom aj naším súkromným. „Všetko bude viac pestrofarebné, komfortné a menej formálne, až kým sa kancelária nestane prirodzenou súčasťou životného priestoru jednotlivca, celých rodín a spoločnosti.“

Koľko ľudí na Slovensku využíva home office?
 

Pravidelne pracuje na Slovensku z domu len tri a pol percenta zamestnaných Slovákov. Nepravidelne o niečo viac – asi päť percent. Vyplýva to z údajov Eurostatu, ktorý „výskyt“ home officu v krajinách EÚ zisťuje od roku 2008 (v celej EÚ ho má občas 9,7 % pracujúcich). Počet ľudí, ktorí majú home office aspoň občas za ten čas narástol o viac ako štvrtinu. V malých a stredných firmách je práca v papučiach ešte rozšírenejšia. Podľa prieskumu spoločnosti Microsoft z prelomu rokov 2016 a 2017 v nich túto formu využíva až 35 % zamestnancov.