• Príbehy kolegov
  • 20.10.2022

Anna Navrátilová: HR partner

Odbornosť a ľudskosť sú pri výbere nových kolegov rozhodujúce.

 

Vo YIT začínala na pozícii asistentky generálneho riaditeľa a vypracovala sa na HR (human resources) partnera. Komplexne sa vo firme stará o ľudské zdroje. V praxi to znamená, že všetci kolegovia pri nástupe prešli aj „jej rukami“. Snaží sa predovšetkým načúvať ich potrebám a vytvárať zázemie, ktoré by ich motivovalo pri práci. Je príkladom toho, že vo YIT sa dá profesionálne rásť a šikovní ľudia majú v spoločnosti možnosť ďalšieho rozvoja, sebarealizácie a napredovania. 

 

Musí mať HR partner v developerskej firme vzťah k stavebníctvu?

Priznám sa, ešte stále sú pre mňa niektoré pojmy španielska dedina, ale mnohé výrazy a súvislosti už ovládam. Nemusím sa odborne vyznať vo všetkom, ale, samozrejme, za tie roky už určite mám prehľad. Nechýba mi ani záujem dozvedieť sa čosi o novom projekte, konkrétnej stavbe a technológiách, ktoré napredujú. Veľmi rada idem občas na stavbu, aby som navštívila kolegov a porozprávala sa s nimi.

 

Aký je tvoj kariérny príbeh v spoločnosti YIT?

Začiatok môjho pôsobenia vo YIT bola úplná náhoda. Spoločnosť som bližšie nepoznala a cez inzerát som sa prihlásila na pozíciu asistentky generálneho riaditeľa. Mala som iba jeden pohovor priamo s Milanom Murckom. Bol veľmi otvorený, sadli sme si aj ľudsky. Po pár mesiacoch od nástupu som sa zapojila do prvých HR aktivít. Vo YIT som už siedmy rok a doteraz mám akúsi zdvojenú úlohu. Som výkonná asistentka generálneho riaditeľa a zároveň HR partner. Dnes sú mojou náplňou už z prevažnej väčšiny ľudské zdroje, ale pre generálneho riaditeľa ešte stále robím podporu, čo sa týka plánovania jeho aktivít a stretnutí. Má to aj svoje výhody, lebo vďaka tomu, že som s ním na dôležitých stretnutiach, poznám smerovanie, vízie a plány spoločnosti do budúcnosti.

 

Čo sú HR, čiže ľudské zdroje z tvojho pohľadu?

Ľudské zdroje vnímam komplexne. Mojou náplňou nie sú len pohovory a nástupy nových zamestnancov. Snažím sa ponúknuť celkovú starostlivosť o kolegov a vytvárať prostredie, v ktorom sa budú cítiť bezpečne, budú mať priestor realizovať sa a tvoriť. Je to pre mňa aj o budovaní atmosféry a podpory. Na našom HR oddelení máme úprimný záujem o každého zamestnanca. A dovolím si povedať, že naozaj poznáme každého kolegu vo YIT. Odbornosť a ľudskosť sú pri ich výbere rozhodujúce. 

 

Všetci obrazne prejdú vašimi rukami...

Áno, prejdú naším oddelením. Stretneme sa naozaj s každým. S novými zamestnancami máme viaceré sedenia a školenia v rámci tzv. onboardingu, čiže uvítania na „palube“.

Atmosféra vo firme nie je len o nás, ale vytvára ju každá jedna kolegyňa a kolega. My ponúkame nástroje na ich začlenenie, ale v konečnom dôsledku k atmosfére na pracovisku prispieva ľudsky každý jeden z vyše 250 zamestnancov a 30 stážistov. Atmosféra vo firme je taká, akú si ju vytvoríme spoločne.

 

Ak príde do YIT nový kolega, ako prebieha jeho zaradenie do kolektívu?

Každý kolega alebo kolegyňa dostane svojho mentora, ktorý im pomôže pri zorientovaní a zapadnutí do kolektívu. Okrem toho má aj „kumpána“, čiže parťáka, ktorý ich občas vezme na kávu alebo na obed a ukáže im skôr neformálne veci v rámci firmy. Nový zamestnanec má pripravený adaptačný plán, ktorý mu pomáha zaučiť sa do našich systémov a procesov. Má nastavenú aj internú rotáciu, aby si prvé týždne prešiel a zoznámil sa s oddeleniami a kolegami, s ktorými bude úzko spolupracovať. Zo začiatku má každý nový zamestnanec väčšiu podporu aj z nášho HR tímu, aby sa u nás v spoločnosti cítil ako doma. Následne s ním máme pravidelné stretnutia, aby sme si vypočuli, ako sa mu darí, a vedeli mu byť nápomocní.

 

photo (54 of 56).jpg

 

YIT ponúka aj širokú škálu benefitov. Kedy ich noví zamestnanci môžu začať využívať?

Niektoré benefity začnú využívať hneď. Ako ovocie, čerstvú kávu, účasť na eventoch a teambuildingoch. Na niektoré majú nárok až po skončení skúšobnej doby. Patrí sem napríklad MultiSport karta, doplnkové dôchodkové sporenie či príspevok na jazykové vzdelávanie. Ja sama využívam skoro všetky benefity. Medzi tie významné patrí podľa môjho názoru aj flexibilný pracovný čas. Veľká časť kolegov si pracovný čas riadi sama, okrem zamestnancov na stavbách, ktorí začínajú okolo 6:30 ráno. Existuje u nás veľká miera slobody, všetci vieme, aké máme úlohy a zodpovednosti.

 

Stavebníctvo doteraz bolo primárne doménou mužov. Prihliadate na to, aby ste niektoré pozície obsadzovali ženami?

Nemáme na to normy, snažíme sa byť otvorení. Je pravda, že na stavbách a technických pozíciách  prevládajú muži. Ale ak príde dobrá kandidátka aj na takéto pracovné miesto, nebojíme sa po nej siahnuť. Na stavbách máme aj kolegyňu majsterku, veľmi skúsenú výrobnú manažérku, prípravárky stavby a viacero projektových manažérok, ktoré vrcholovo riadia zverené projekty. Kľúčové je pre nás aj to, aby nová zamestnankyňa alebo zamestnanec zapadli do kolektívu aj osobnostne a mali podobné nastavenie v rámci firemných hodnôt.

 

Získať pracovnú pozíciu vo YIT vraj nie je jednoduché. Je to pravda?

Výberový proces má viac kôl a dôkladne sme ho prepracovali, aby bol kvalitný a efektívny zároveň. Ide nám o to, aby sa k nám hlásili kandidáti a kandidátky, ktorí sú na danú pozíciu najzdatnejší a najkvalifikovanejší. Pri kandidátoch okrem iného dôsledne vyhodnocujeme ich osobnostné dotazníky, ktoré vyplnia ešte pred pohovorom. Po prvom online rozhovore nasledujú osobné stretnutia s manažérom, ktoré sú často priamo na našich projektoch. Niekedy máme pre kandidátov pripravené aj praktické úlohy na vyriešenie alebo zapojíme do výberu aj ďalších kolegov.

Kľúčovou úlohou nášho HR oddelenia je pomôcť pri výbere správneho kolegu od organizácie pohovorov po posúdenie osobnostnej stránky kandidáta. Veľkú rolu pritom zohráva manažér, ktorý presne vie, akého človeka potrebuje. Odbornosť, osobnostný typ a samozrejme motivácia kandidáta hrajú najdôležitejšiu rolu, aby jeho zotrvanie vo firme bolo dlhodobejšie a možnosť rastu otvorená. Veľmi nám pomáha aj tzv. referral program, čiže odporúčanie známeho.

 

O čo v tomto programe ide?

Máme zmapované, že asi 40 percent kolegov a kolegýň, ktorí do firmy minulý rok nastúpili, bolo odporúčaných našimi zamestnancami. To je podľa mňa dobrá vizitka. Ak niekoho odporúčate a posúvate do spoločnosti, tak predpokladáte, že sa do spoločnosti YIT hodí a bude pre ňu prínosom.

 

Pre lepšie pochopenie potrieb vašich zamestnancov si robíte aj interné prieskumy. Čo z nich vyplýva?

Áno, každoročne si robíme celofiremný prieskum spokojnosti zamestnancov YIT Mini Voice. Angažovanosť zamestnancov a ich spokojnosť s prácou u nás dosahuje vyše 90 percent. Toto číslo odzrkadľuje naše vzťahy, atmosféru, kvalitu a úroveň našich projektov. Ľudia vo YIT sú hrdí, že pracujú na výnimočných stavbách. Dávame si záležať na mnohých detailoch, ktoré nás odlišujú od iných developerov. Ocenenie ako Najzamestnávateľ, ktoré sme napríklad získali v roku 2020 v kategórii stavebníctvo, je vizitkou celej spoločnosti. Všetci spoločne budujeme prostredie, v ktorom sa nám dobre pracuje.

 

Takže nám prezraď: Why aj TY vo YIT?

Mňa tu držia vzťahy, kolegovia a atmosféra na pracovisku. Som obklopená veľmi inšpiratívnymi a inteligentnými ľuďmi už odkedy som sem nastúpila. Svoju prácu si často robia na 120 percent. Vo YIT mám takisto veľký priestor na realizáciu nových nápadov. Som tu kvôli ľuďom a slobode.

 

Sídlite v Pradiarni, ktorú spoločnosť YIT krásne zrekonštruovala. Ako vplýva prostredie na spokojnosť zamestnancov?

Sama som neverila, do akej miery môže pracovné prostredie ovplyvňovať spokojnosť zamestnanca.

Sú to inšpiratívne a príjemné priestory, kde sa historické prvky prelínajú s modernými. Všetci sme na jednom poschodí, ktoré nás prepája a zbližuje. Náš open space neustále vylepšujeme na základe podnetov od kolegýň a kolegov. Je tu radosť pracovať.

 

Ktoré z tvojich kompetencií sú ti srdcu najbližšie? V čom sa cítiš doma?

Srdcu blízke sú mi výbery nových kolegov. A veľmi ma baví aj práca so študentmi v rámci nášho programu pre stážistov. Práve mladí ľudia často prinášajú nové pohľady na mnohé veci. Okrem toho náš HR tím pripravuje pestré možnosti vzdelávania cez školenia, tréningy, skupinové workshopy či individuálne rozvojové programy. Záleží nám, aby sme vytvorili priestor, v ktorom naši zamestnanci dokážu rásť a pracovať na sebe. Tento rok sme spustili aj sériu HR debát s kolegami. Rozprávame sa o tom, ako sa im u nás páči, čo ich trápi a aké zmeny by prijali.

 

V roku 2021 si získala ocenenie zamestnanca roka s najväčším srdcom.

Priznám sa, bolo to prekvapenie. Každý rok oceňujeme top zamestnancov a máme to rozdelené do kategórií podľa našich kľúčových hodnôt. Neskôr som sa dozvedela, že týmto ocenením kolegovia chceli poďakovať za moju podporu počas covid obdobia, keď som koordinovala usmernenia, testovanie a snažila sa ich ľudsky podržať v tomto ťažkom období. Som nesmierne rada, že sa dnes môžeme v práci znovu stretávať osobne bez obmedzení.